Talán kevés ilyen elvetemült akad, de az szinte bizonyosra vehető, hogy jó néhány kiválasztással foglalkozó szakember él ezzel a lehetőséggel.
Ahogy a CarrierBuilder nevű álláskereső oldal friss felméréséből kiderült, a megkérdezett 3100 munkaadó 22 százaléka használja a társadalmi hálózatot építő (közösségi) oldalakat (MySpace, Facebook) arra, hogy ellenőrizze a meghirdetett állásra jelentkezők hátterét. Az e módon adatokhoz jutók száma 2006 óta 11 százalékkal nőtt.
A munkaadók további 9 százaléka bevallotta, hogy eddig ugyan nem folyamodott az ellenőrzésnek e módjához, azonban tervezi azt. Azoknak, akik közösségi oldalakon böngésznek, hogy informálódjanak leendő alkalmazottaikról, 34 százaléka ismerte be, hogy talált olyan adatot (képet, hozzászólást, megjegyzést), ami arra késztette, hogy a jelentkezőt elutasítsa.
Ha az adatlapokról, vagy a csatolt fotókról sugárzik, hogy a jelölt szabadidejében féktelenül bulizik, esetleg drogozik, alkoholmámoros állapotára büszke, szinte nullára csökken annak a lehetősége, hogy egy jónevű cég felvegye.
Ugyanez a helyzet, ha az látszik, hogy felelőtlenül viselkedik: motorral vagy autóval száguldozik, az életét kockáztatja. Ha nem felel meg a szakmájából adódó elvárásoknak, elbúcsúzhat az állástól, amit már a magáénak érzett. Szintén kizáró tényező lehet, ha valaki erotikus képeket tölt fel magáról, miközben egy vezető cég alkalmazottja. Csapdába kerülhet az is, aki családi állapotára utaló fotókat tár a nyilvánosság elé. A melegek szinte biztos, hogy hátrányos megkülönböztetés áldozatai lesznek, ha ezt nyíltan - fotóval - vállalják.
Melyek tehát a leggyakoribb kizáró okok?
A felmérésben résztvevők véleménye szerint a jelentkezők 41 százaléka azért esett ki a potenciális jelöltek közül, mert kiderült, hogy hajlamos a lerészegedésre, vagy drogozik.
A közösségi oldalakon való böngészésnek azonban vannak előnyei is: a „nyomozás” nemcsak elrettentheti a munkaadókat, meg is erősítheti őket. A vezetők több mint húsz százaléka nyilatkozott úgy, hogy az adta meg a végső lökést a munkaerő-felvételhez, hogy „lecsekkolta“ a jelöltet és a feltüntetett információk, képek alapján is alkalmasnak találta.
- 40 százalékuk közölt magáról provokáló/kompromittáló képet vagy adatot
- 29 százalékról kiderült, hogy kommunikációs képességei nem felelnek meg az elvártnak
- 28 százalékuk nyilvánosan becsmérelte előző munkaadóját, munkahelyét
- 27 százalék hazudott végzettségéről
- 22 százalékuk rasszista/szexista megjegyzéseket tett közzé
- 22 százalékuk olyan nicknevet választott, ami egy professzionális cég munkatársaként megengedhetetlen
- 19 százalék közölt bizalmas információkat előző munkaadójáról/fecsegett ki céges híreket.
Mi újság a magyar iwiwen?
Hazai felmérésről nincs tudomásom. Én évek óta karrier-tanácsadóként is nézem ismerőseim iwien közölt fényképeit. Van közöttük kifogásolni való. Sokszor feltűnnek a fürdőruhás (férfiaknál félmeztelen) képek, a bulizós, csókolózós képek. Aztán a becenevek is sokat elárulnak. Ügyvezető igazgatókról derülnek ki nagy meglepetések!
Azt javaslom, nézd át most még egyszer az adatlapodat ilyen szemmel: mit lát, illetve mit lásson leendő főnököd rólad?
Ha álláskeresés előtt állsz, feltétlenül szelektálj! Ha ilyen veszély nem fenyeget, lehet kicsit lazább képeket is felrakni. Bár ne feledd, ami egyszer felkerült a netre, az gyakorlatilag eltüntethetetlen.
Ahhoz, hogy a magánjellegű adataidat, információidat ne lássa illetéktelen – ha mindenképpen közölni akarod – állítsd be a célközönséget, akik hozzáférhetnek ezekhez, legyen szó családtagokról, barátokról. A kompromittáló képek, adatok eltávolítása azonban mindenkinek ajánlott, aki olyan pozícióért száll síkra, amellyel összeegyeztethetetlen a nyilvános kitárulkozás.
2 megjegyzés:
Ez nagyon hasznos információ volt! Gyorsan ránéztem az adatlapomra, és szerencsére minden információ vállalható! :))
http://www.mfor.hu/galeria/371.html
Gyöngyszemek az iwiw-ről!
Megjegyzés küldése